دریای کویر

سلام وکلماتی که حرف دارند...

شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷ ب.ظ

ســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام ...

معمولا تو هرشهری تقریبا تو همه جای دنیا یه گویش خاص دارن برا صحبت کردن ...ویه زبون رسمی برای کل جامعه ......کشورخودمون که یه زبون رسمی فارسی داره و صدالبته در هر شهرش چندین زبون محلی متفاوت وجود داره .......

تو شهرما اول اینکه طایفه ای هست بعدم اینکه هرطایفه با لهجه خاصی حرف میزنن درکنارش هم هرروستا هم یه لحن خاصی برا صحبت کردن داره ...مثلا خونه رو هرطیفه بنوعی متفاوت تلفظ میکنه با اصطلاح های متفاوت ....

حالا خیلی از اصطلاحات روزمره هم متفاوت هستش که میگن ...مثلا برخی ها وقتی ادمی بمیره (البته بیشتر قدیمی هاشون ) میگن فلانی خراب شد .....نمیگن مرد ..میگن خراب شد .....دفعه اولی که خودم این اصطلاح رو شنیدم هنگ کردم ...

البته چون لهجه محلی هست خیلی ازکلمات وقت گفتن خیلی جالب و شنیدنی میشن ...وقتی که به همون لهجه گفته بشن .....این مقدمه چینی رو کردم که ازدختری حرف بزنم که امروز ازش خوشم اومد از برخورد و عکس العملش .....ازاول براتون تعریف میکنم .....

دختری اومده بود دفتر کار داشت ..تا همکاری کارش رو انجام بده اون روی صندلی منتظر نشست... پیرمردی مریض احوال و لنگ لنگان هم اومد صندلی ها هم پر بودن ..دختره از جاش بلند شد که جاش رو تعارف کنه به پیرمرد ....

پیرمرد تعارف کرد ولی نشست رو صندلی ....دختر هم چندلحظه بعدش کارش تموم شد و همینجور که تشکر میکرد که بره ..پیرمرد با صدای بلندی خطاب بهش گفت : دستت درد نکنه که لخت شدی برا من ..یعنی دفتر رفت روهوا .....پیرمرد بنده خدا میخواست بگه دستت درد نکنه خالی کردی برا من ....ازدهنش در رفت وگفت لخت شدی .....

این اصطلاحه که برخی ها اینجا میگن خالی کردی برا من ...که منظور همون جات رو دادی به من  هستش.....

حالا بقیه بلند خندیدن ..پیرمرد بیچاره شرمزده شد از سوتی که داده بود ولی دختره درکمال ارامش و مهربونی به پیرمرد گفت خواهش میکنم کاری نکردم ..ونگاهی اندرسفیه به بقیه کرد که خنده اشون رو خوردن .......از عکس العمل دختره خوشم اومد

یه خانمی با دست پرتقالی رو پوست کنده بود معمولا همه میگیم پوست کندی یا پوست زدی . ولی ک واژه قدیمی  داریم به اسم پاچ  حالا زنه بهم گفت من بادست خودم پاچ کردم  دستام تمییز هست خوب پاچش کردم ههههههه البته همشهری ها راحتر میفهمند (پاچ شبیه همون پاچه خونده میشه ) ....

درگوشی1: دخنر معلول هست بهش یه سی دی اهنگ دادم یه ترانه حامدهمایون داره با عنوان خدا هست توکانال گذاشتم این رو خیلی گوش کرده ومیکنه بهم گفت باهاش میرقصم ویادم میره که معلولم وعیب دارم میگم رقص ؟اخه ازکمربه پایین مشکل داره میگه اره مگه با دست نمیشه رقصید اصلن رقص که فقد واسه سالم ها نیس.....

درگوشی2: متاسفانه هنوز نتونستیم برای صبحانه مدارس کاری کنیم ..نیازمندکمک همه تون هستیم ...برنامه صبحانه دانش اموزان  استثنایی ومحروم  طبق روال  هرسال (برای هفتمین  سال پیاپی )  روداریم اگرزنده باشم و توفیقش روداشته باشم ...دوستانی که میخوان کمک کنند باهام  ازطریق واتساپ.تلگرام .ووبلاگ تماس بگیرید  فقط یادتون نره بعدازواریز پیغام ..اس ..یاتلفن نزنیدمبلغ روبگید..فرقی نداره هزارتومان یاصدمیلیون ...مهم نیت دوستان هست

درگوشی3: درگوشی 3: کانال وبلاگ تقریبا هرشب بایکی دومطلب بروزمیشه کانال روازدست ندید واینکه لطفا دوستان مطلبی روجایی کپی میکنید با منبع ولینک کانال باشه ... (  telegram.me/qapdarya)

 خدایاببخش برای همه لحظه هایی که ندیدمت یانخواستم ببینمت..وبازدرهمه لحظه هایمان باش...وشکرازبودن همیشگیت....


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۰
دریا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">